søndag 18. november 2012

Topp 5 - frøsådd


Listene sier alt

Det er nå på tide å introdusere en ny spalte på min blogg. Den kalles "Topp 5", og er rett og slett en prioritert liste over hvordan man ser på ulike aspekter av hagevirksomheten.

I noen tilfeller - som dette - vil jeg selv presentere hva jeg selv mener om et emne. I andre tilfeller er håpet at det skal være mulig å hente inn eksperthjelp utenfra som kommer med sine opplistede prioriteringer. For at denne spalten skal fungere godt, er jeg nødt til å få innspill fra hagefolk som har vært ute og gått i hagen en vinterdag før.

For å få  konseptet til å fungere, er jeg også avhengig av dere lesere kommer med deres kommentarer og forslag til egne lister.

Hvilke frøsådder er du mest spent på å se resultatet av? Hvorfor?
  
En rett ut fantastisk staude fra Himalaya som jeg foreløpig ikke har hatt annet enn småplanter av. Den blir sådd på ny i år. Håpet er at den skal trives hos meg. Og at dette er snakk om en lav og kompakt plante hever totalinntrykket ekstra. Innertier!  

Har sådd kassevis av ulike varianter av hepatica, eller blåveis. Både nobilis og transylvanica er representert i mine 8-10 kasser. En rett ut fantastisk plante med en meget tiltalende blomst på våren. Dessuten kan det også tillegges at denne karen ikke er fredet, som myten sier.

Dette er en av svært få sukkulenter som er hardfør på 69 grader nord. Men det er den altså. Fra tidligere har jeg allerede et bed av Lewisia cotyledon som er slående vakre. Tweedyi har enda større blomster, og blir forhåpentlig en spennende nykommer i 2013. (Om jeg så må kjøpe den :D). 

Her sier bildet fra Vladislav Piatek mer enn 1000 ord. Denne hardføre alpeplanten er et virkelig syn her. Andre som har et forhold til arten har sagt at dette er et ekstraordinært bilde. En frøpose skal uansett strøs over ei potte hos meg. Denne er det jo lov å håpe på. 

Dette er en herlig woodlander som er godt kjent hos mange. Likevel er den slående vakker i sitt utseende. Grunnen til at denne ikke hører hjemme høyere på min liste er at den er en tålmodighetsprøve å vente på. Ofte går det 3-4-5 sesonger før den er ferdig utvokst.


HUSK Å BIDRA MED EGNE LISTER.

1 kommentar:

  1. Åh, dette var en veldig spennende tråd!

    Mine 5:

    1. Magnolia Sieboldii
    Need I say more? Jeg vet det kommer til å ta veldig lang tid, men håper virkelig disse frøene vil spire, og at den vil overleve her hos meg. Fikk to frø av Gøril Fjellet, og må jo selvfølgelig teste ut!

    2. Anemonopsis Macrophylla
    Bare å google utseendet på denne planten. NYDELIG!!

    3. Gentiana (Har to sorter av denne som skal sås i vinter)
    Jeg har sikla meg gjennom bilde etter bilde av denne i sommer og høst - og har ikke en eneste en. Dette skal jeg gjøre noe med, og jeg håper de jeg skal så har tenkt å glede meg med høy spireprosent!

    4.Fritillaria camschatcensis
    Fordi jeg elsker svarte blomster! Og jeg har ikke noe særlig fritillaria.

    5. Asparges.
    har fått små frøplanter av asparges to ganger før. De kommer ikke igjen etter 1. vinteren. Nå skal jeg så de selv. VIL FÅ DE TIL!

    Hosta kunne også lett kommet på nr. 5 her. Jeg har prøvd å så hosta flere ganger før, men uten spiring overhodet. Skal så igjen i vinter. Dette blir siste gangen, og jeg kjenner trassen komme skikkelig her mtp å skulle få til det denne gangen!

    SvarSlett