søndag 28. oktober 2012

Denne stauden har aldri skuffet meg



Campanula Persicifola på sitt flotteste. Få planter slår disse på sensommeren.

Klokker som rocker!


25. mai 2007. Jeg hadde nettopp fått lønning, og likte hva jeg hørte når jeg ringte telefonbanken. Ny leilighet var kjøpt inn et halvår i forveien. Nå var det på tide å gjøre noe med det drøyt halve målet med hage som ingen hadde rørt de siste 15 årene.

Selv om jeg hadde drevet svigerfar til vanvidd med å - mer eller mindre med tillatelse - gjøre hans skogstomt om til hageareal, måtte jeg innrømme at det var godt å nå bygge opp noe som var ens eget. Og jeg var inspirert til å gå løs på oppgaven.

Som sagt var det ikke kjedelig å høre dama i telefonbanken lese opp saldoen på lønnskontoen. Kjedelig var det heller ikke at gartneriet hadde høysesong for grenen i planteverden som jeg likte aller best.

De hadde nemlig fått inn en haug av staudevarianter. Her var det bare å gå amok. Jeg kjøpte inn krypere, klatrere, lange og korte i relativt store antall. Jeg var i plantehimmelen.

På vei til kassen med et lass av ulike lekre stauder i handlevogna, ble jeg plutselig oppmerksom på en staude som så interessant ut. På bildet vistes en staude som så ut som ei forvokst blåklokke. Virkelig forvokst. På etiketten kunne Fagerklokke (campanula percisifolia) leses. Av en eller annen grunn var disse plantene også til salgs for billigste pris. Derfor ble seks stykker med meg hjem denne strålende maidagen.


De seks fikk gode levevilkår i sitt helt eget bed. Likevel lot blomstringen vente på seg. Men jeg var overhodet ikke forberedt på kaskadene av blomster som viste seg på sensommeren. Dette året var det disse blomstene som fullstendig stjal showet i egen hage.

Da vi oppgraderte bostedet ett lite hakk et par år senere var jeg aldri i tvil om at de langstilkede campanulaene skulle bli med på flyttelasset. De fikk et nytt og større bed for seg selv og fikk selskap av flere da seks ble til 15.

Nå har jeg satt inn et nytt gir i hagesatsingen. De langstilkede har fått hard konkurranse av ulike stauder fra alle verdenshjørner. Likevel er fagerklokkene fortsatt blant mine klare favoritter. Siden de startet å blomstre i begynnelsen av august, har de holdt koken med sine store blomster helt til snøen kom. Da var disse staudene de siste som kastet inn håndkleet mot Kong Vinter.

Er det en plante som jeg anbefaler til ferske hageentusiaster som til erfarne travere, så er det denne blomsten. På fem år har den aldri sviktet meg. Den er lett å få til, sprer seg moderat, og leverer spektakulær blomstring hvert eneste år.

Løp og kjøp!

Ivar

2 kommentarer:

  1. Æ interessere mæ fint lite for blomster, men ende opp med å lese hele innlegget uansett. Må være forfattern

    SvarSlett
  2. Takk for tipset mht Fagerklokke. Har stor hageplass i Nord-Troms, der er det kaldt vinterstid. Kommer til å prøve Fagerklokke, inspirert av det du skriver!

    SvarSlett