- Vi er trauste og thuja-elskende
- År etter år er vår erfaring at thujaen en stor favoritt hos det norske folk. Dessverre.
Hilde R. Poppe er et av de mer
innflytelsesrike menneskene for norske hageinteresserte. Med 16 år bak
seg i gartnerikjeden som er Nordens desidert største, sitter hun nå med deler av ansvaret for hva som skal kjøpes inn av uteplanter, inneplanter og
snittplanter til 57 norske butikker landet rundt.
- Jobben blir en livsstil. Og mye har da
også skjedd på de 16 årene hvor jeg har vært en del av Plantasjen, sier Poppe,
Med 57 hagesenter i Norge, 35 i Sverige og 10 finske gartnerier, har de sikret seg den klart største markedsandelen i Norden.
Med 57 hagesenter i Norge, 35 i Sverige og 10 finske gartnerier, har de sikret seg den klart største markedsandelen i Norden.
Knallhard konkurranse
Poppe legger ikke skjul på at konkurransen er knallhard i en bransje hvor det etter hvert er mange om beinet.
- Flere av våre kollegaer i
gartneribransjen har den fordelen at de kan stenge gartneriet etter at
hagesesongen er over på høstparten. Siden vi har åpent hele sesongen er
vi nødt til å ha flere strenger å spille på. Oktober, november, januar
og februar er alle minusmåneder i våre regnskaper. Derfor er vi avhengige av at
resten av året gir et godt økonomisk resultat, sier Poppe.
- Nå selger dere alt fra planter, via
interiør og til dyrefor. Kan bredden i sortementet gå på bekostning av
kvaliteten på det man kan tilby utendørs.
- Jeg mener ikke det. Dette med
dyrefor er forresten en kontinental trend. Hos garnerier i eksempelvis Tyskland er
det helt naturlig at man kan handle alt i kategorien dyr på gartneriet.
Det gjelder også ulike typer kjæledyr, påpeker Poppe.
- Er faren til stede for at man sitter igjen med prosentvis færre med gartnerkunnskap og desto flere rene ekspeditører?
- Gartnere er absolutt en stor utfordring
for oss, som for resten av bransjen. Vi er på hugget for å få tak i
kompetanse ved å sikre oss en solid andel av de få gartnerne som utdannes. I
tillegg kjøres vi interne kurs over internett for de som jobber med
uteplanter. Det er viktig for oss å ha en velutdannet stab, understreker
Poppe, som deler arbeidsgiver med mellom 1.000 og 1.500 andre ansatte.
- Annerledes kultur
- Enkelte plantekjennere hevder at Norge
står veldig tilbake for land som England, Nederland, Frankrike,
Tyskland og Sverige. Stemmer det?
- Det er en oppfatning jeg deler.
En forklaring er at vi har et kaldere klima enn mange av landene vi sammenligner oss med.. En annen er at vi prioriterer
annerledes enn i andre land. Hos de aller fleste står reiser, biler og
lignende høyere i kurs enn investeringer til hagen.
Hun merker også det vises på hva det norske folk vil ha av utendørsplanter.
- Thujaen er en klassisk favoritt. Det samme gjelder hortensia. Den siste tida vil også merket et oppsving for våre juleroser. Det er en gledelig trend, kommenterer Poppe.
Hun er likevel klar på at landets hageinteresserte har kommet inn i et spor som virker begrensende.
- Det norske folk vil ha thuja fordi de vet hva de får. Derfor har trærne solide salgstall. Til stadighet har vi prøvd å innføre nye plantealternativer. Men flere av nyhetene har hatt en tendens til å floppe salgsmessig. Personlig hadde jeg gjerne sett at trenden var annerledes, sier Poppe.
Fakta
Navn: Hilde R. Poppe
Alder: 42
Favorittplante: Klaserosen "Heidi Klum" er fantastisk flott med sin spesielle lillafarge.
Aktuell: Er den norske sortementssjefen for uteplanter hos Nordens største gartnerikjede, Plantasjen.
- Thujaen er en klassisk favoritt. Det samme gjelder hortensia. Den siste tida vil også merket et oppsving for våre juleroser. Det er en gledelig trend, kommenterer Poppe.
Hun er likevel klar på at landets hageinteresserte har kommet inn i et spor som virker begrensende.
- Det norske folk vil ha thuja fordi de vet hva de får. Derfor har trærne solide salgstall. Til stadighet har vi prøvd å innføre nye plantealternativer. Men flere av nyhetene har hatt en tendens til å floppe salgsmessig. Personlig hadde jeg gjerne sett at trenden var annerledes, sier Poppe.
Betydelig utvikling
Hun legger ikke skjul på at det har vært stor stas å være med i Plantasjens stab og å ha tatt del i kjedens positive utvikling over tid.
- Da jeg startet å jobbe i Plantasjen besto kjeden kun av fem utsalgssteder. Med tida har utviklingen vært enorm. Arbeidet har også blitt en livsstil. Her skjer det noe hele tida. Etter min mening er det utrolig moro å jobbe med planter, mener Poppe.
Siden hun ofte er på farten i jobbsammenheng, strekker ikke tida til for utstrakt hagevirksomhet på hjemmebane.
- Min hage er lettstelt. Slik er jeg nødt til å ha det, sier Poppe.
- Da jeg startet å jobbe i Plantasjen besto kjeden kun av fem utsalgssteder. Med tida har utviklingen vært enorm. Arbeidet har også blitt en livsstil. Her skjer det noe hele tida. Etter min mening er det utrolig moro å jobbe med planter, mener Poppe.
Siden hun ofte er på farten i jobbsammenheng, strekker ikke tida til for utstrakt hagevirksomhet på hjemmebane.
- Min hage er lettstelt. Slik er jeg nødt til å ha det, sier Poppe.
Fakta
Navn: Hilde R. Poppe
Alder: 42
Favorittplante: Klaserosen "Heidi Klum" er fantastisk flott med sin spesielle lillafarge.
Aktuell: Er den norske sortementssjefen for uteplanter hos Nordens største gartnerikjede, Plantasjen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar