fredag 8. februar 2013

Mann for sin cypripedium

ORKIDÉ-EKSPERT: Bjarne Oddane har stor kunnskap om orkideer. Cypripedium er blant øyenstenene. Han har et tjuetall av de spesielle orkideene i egen hage.

 Frelst på cypripedium

- Folk har store problemer med å gi 200 kroner for en plante. Men de betaler glatt 500.000 kroner for en ny bil.

Bjarne Oddane er en hagemann på sin hals. Han samler på en rekke ulike sorter med spennende stauder i sin rogalandshage på Jæren. Men han er ikke i tvil om at en av planteslektene som han har et sterkest forhold til er en spesiell orkidéslekt som heter marisko på godt norsk. Eller cypripedium, slik innbarkede plantefolk foretrekker det.
- Oddvar Skarås skal ha en stor del av æren for at jeg fikk øynene opp for denne spesielle plantefamilien. Kort tid senere fikk jeg høre om en entusiast fra Skien som hadde varianter av planteslekten for salg. Mine første sorter var sikret, beretter Oddane.

Slående vakre

De to rhizomene kom i rogalandsk hagejord åtte år tilbake. Siden den gangen har 38-åringen vært oppsatt på å få flere Cypripedium-varianter inn i sin hage. Jevnt og trutt har det kommet inn nye tilskudd til samlingen. 
Cypripedium ventricosum
- I dag er den oppe i rundt 20 ulike arter og krysninger i denne familien. Litt av sjarmen med disse plantene er jo at de ikke nødvendigvis trenger å være så lette å få tak i. Man må være litt på hugget for å sikre seg nye sorter, påpeker Oddane. 
- Blir mange skremt av  at denne planten har en relativt dyr prislapp i forhold til andre planter?
- Kanskje. Men det bør man ikke bli . 200-300 kroner er en pris i samme gaten som et kafébesøk. Her får man et fantastisk blikkfang av en staude som kommer igjen år etter år . Planten er nødt til å dyrkes i strengt sterile former i et år. Deretter tar det enda et par år før den er klar for salg. Med dette bakteppet i bakhodet er ikke prisene på denne orkideen urimelig, mener Oddane.


Nordvendt og drenert

Det er mange som ønsker seg denne helt spesielle orkideen. Likevel er det veldig få entusiaster som har arten for salg. Det er likevel ingen umulighet å få tak i noe her til lands. Spesialistene på området finner man i Tyskland, der gartnerne i Frosch selger ut sine egne framavlede hybrider. De blir stadig mer populære hos hagefolket. 
Cypripedium "Ulla Silkens"
- Hybridene går for å være lettere å få til enn de rene artene. Et eksempel på det er Cypripedium "Ulla Silkens". Dette var den aller første hybriden som jeg kjøpte inn, hadde jeg liten peiling på hvordan jeg skulle behandle. Jeg kjøpte også inn en plante til min mor. Denne ble satt ned i helt vanlig hagejord, som ikke er noen optimal behandling. Første år kom planten med to blomster.Siden har denne planten bare fortsatt å spre seg etter noter. Sist sommer - sju-åtte år senere - kom orkideen med 49 ulike blomster og er virkelig spektakulær, beretter Oddane. 
- Hvordan skal man behandle cypripedium-ene på ideelt vis?
- I naturen vokser de aller best i kalkrik jord.  Det som likevel er aller viktigst å passe på er at planten får en god form for drenering. Det kan man for eksempel skape ved å blande inn skjellsand og sand i en litt eldre type jord som inneholder godt med mikrorganismer. Vanlig hagejord iblandet sand og skjellsand kan også være en god nok oppskrift, særlig for hybridene. Det finner man eksempelvis i skoger av bøk, eik eller or.  Jeg vet også om folk som samler søppelsekker med løv på høstparten som de strør ut over plantene på våren. I tillegg er en spesiell sak med orkideene at de ikke skal ha for mye sol. I sør liker de seg nordvendt og i skygge. Nordpå tåler de derimot en del mer sol.

- Skaper liv

Cypripedium tibeticum
I tillegg til cypripedium har Oddane også stor interesse for andre orkideer og såkalte stauder som trives relativt skyggerikt i såkalte woodlands.
- Hvorfor bruker du mye tid og penger på å drive på med hage- og hageplanter?
- Dette er egentlig et uhyre vanskelig spørsmål. Svaret er vel i samme gata som hvorfor voksne menn bruker en hel søndag på å følge fotballkamper fra start til slutt. Det handler i stor grad om interesse. Samtidig er det en arena å være kreativ på hvor det er mulig å skape liv. Man er også arvelig belastet på hagesida, og har andre familiemedlemmer som også deler interessen for hage. Det er også godt å ha en hobby som man driver på med like utenfor stuedøra. Da har man muligheten til å bruke ledig tid når den dukker opp. Og for meg representerer hagedrift en form for avkopling som er fin terapi, mener Oddane.

Fakta

Navn: Bjarne Oddane
Alder: 38
Favorittplante: Her er det sikkert tusenvis av planter jeg kunne tenke meg å ha med. Men innenfor familiene bregner og orkideer finnes det mye fint.
Aktuell: Har en tjuetalls ulike, og relativt sjeldne Cypripedium i sin hage på Jæren.

4 kommentarer:

  1. Cypripedium står på önskelisten min også:-) Takk for en intressant artikkel!

    SvarSlett
  2. Hei Ivar :)
    Beklager om jeg virket veldig brå på telefonen i dag, det passet bare så dårlig akkurat da skjønner du, så dårlig at jeg ikke burde ha tatt telefonen i det hele tatt. Jeg vil gjerne høre hva du hadde å si, så send meg en epost på (anne @ moseplassen.com), eller ring meg på nytt.

    Anne :)

    SvarSlett
  3. Super blogg med interessante artikler. Liker det litt mer spesielle med hager, så orkideer og spesialimport var bra :) Hvordan følge det du legger ut?

    SvarSlett