fredag 1. februar 2013

Hun kan det meste om importer



STORT UTVALG: Mona Hvesser Nygård kan det aller meste om importer. Hun har importert stauder i mange omganger siden hun første gang hentet planter fra gartnerier i utlandet tilbake i 2005.

Staudeimportenes mesterkvinne

Hun irriterte seg grønn over at hun ikke kunne kjøpe den lekreste irisen i norske gartnerier, Derfor bestemte Mona Hvesser Nygård seg for å hente den fra Frankrike. Siden har hageentusiasten aldri sett seg over skuldra.

Fylt Narcissus-variant importert fra nederlandske Eurobulb.
I 2005 var den lenge ønskede Iris Germanica-hybriden på plass i blomsterbedet i Egersund. 
- Jeg husker godt denne første irisen som jeg så i  magasinet "Alt om hagen". De hadde en rekke artikler som var oversatt fra svensk til norsk. Det var ikke synonymt med at planten var å få tak i her til lands. Og det var heller ikke første gang at jeg ikke fikk tak i planter som sto høyt på ønskelista. Begeret var fullt. Jeg bestemte meg for å prøve en import fra den franske iris-spesialisten Caieux, erindrer Hvesser Nygård.

Et utall importer

Iris Germanica "Badlands" importert fra franske Caieux.
Siden den gangen har 36-åringen skjønt at importer åpner opp store muligheter. Hun har importert fra Nederland og England, fra Tyskland og Litauen og til og med fått sjeldne peoner med ekspresspost fra Kina. 
- Jeg tar jo med meg en form for dille. For meg er tre ulike sorter med planter som har hatt mitt hovedfokus. Vi snakker her om iris, liljer og peoner. Alle dufter godt. Samtidig avløser de hverandre i blomstringen og gjør sitt til at hagen blomstrer i store deler av sesongen, sier Hvesser Nygård, før hun utdyper argumentasjonsrekka.
- Det er ikke en nødvendighet for alle å importere planter. Men for hageeiere med spesielle interesser, så tvinger det seg etter hvert på. Det norske hagesenter tilbyr er ganske så smalt. Da er det langt mer fristende å hente plantene som man sikler på i utlandet, mener Hvesser Nygård.


Felles gleder

Lilium-hybrid importert fra britiske HW Hyde.
Den hagegale som har brukt hele verden som tumleplass og hentet planter fra alle verdenshjørner. Det gjør hun imidlertid ikke alene.
- Import er noe som er perfekt for å gjøre i fellesskap med andre. Da kan man dele på porto og på prisen for å utstede sunnhetssertifikater (phytos) og eller såkalte Cites-beviser, understreker Hvesser Nygård. 
Hun bruker ofte å flagge sine fellesimporter på det velkjente internettforumet Hagegal. Da bruker det ikke å mangle på interesse. Når man i tillegg tar med seg sine hagegale venner i nærområdet så blir det fort så mange med at man får glede av en import uten å betale kun gebyrer, toll og moms, sier Hvesser Nygård.
- Men er det ikke mye styr og drive på med import etter import?
 - Det er faktisk ikke det. Det eneste man strengt talt trenger er å levere ett eneste skjema på altinn.no. Mye enklere enn de fleste tror, med andre ord. 

- Ta forholdsregler

 Hun legger heller ikke skjul på at det er et par faste aspekter ved staude-importene som bør overholdes om man har ambisjoner om å få frisk vare.
- Når man handler fra utlandet, så er man også nødt til å ta forholddsregler. Da er det å anbefale at man får leverandørene av plantene til å sende kopi av sunnhetssertifikater og sporingsnummer på e-post. Jeg har fått lære på den harde måten. Flere ganger har pakkene blitt sittende fast på postkontoret langt lenger enn nødvendig. Derfor er det alfa og omega at man tar sine forholdsregler, sier Hvesser Nygård.
- Hva er grunnen til at du bruker mye tid på hage og hagedrift?
 - For meg er det en renselsesprosess å drive på i hagen. Etter min mening er dette en perfekt måte å kvitte seg me stress i en ellers hektisk hverdag. Når man er mentalt sliten fungerer hagen som en kur mot dette. Det er mye god hverdagsterapi i å grave i jord og lage nye bed, humrer Hvesser Nygård. 


Fakta

Navn:  Mona Hvesser Nygård
Alder: 36
Favorittplante: Det går veldig mye i ulike former av liljer, peoner og iris for min del.
Aktuell:  Er et råskinn på importer. Den personen i Norge som gjennomfører flest planteimporter  fra utlandet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar