onsdag 16. november 2016

Skotsk legende om livet som planteskole-eier

ENTUSIAST: Ian Christie har aldri angret på at han valgte å satse på et liv hvor kultivering og salg av planter dannet livsgrunnlaget. - Jeg har ikke blitt millionær, men har hatt en fantastisk jobb gjennom 35-år sier 69-åringen. Foto: privat

Valgte det gode livet

Han visste at han neppe kom til å bli en rik mann av å starte sin egen planteskole. Men etter 35 år i gamet har ikke Ian Christie angret et sekund på at han har brukt livet på å bygge opp en planteskole med et utvalg som man virkelig har grunn til å heve øyenbrynene over.

Meconopsis quintuplinervia
I den lille bygda Kirriemuir i Nordøst-Skottland holder 69-åringen til med en av bygdas store attraksjoner. Planteskolen hans som ligger i regionen Angus har blitt en helt spesiell opplevelse å komme til for besøkende fra hele Europa. 
- Det har vært noen fantastiske år med de mange ulike staudene, sier Christie om virksomheten halvannen kilometer unna den mellomstore skotske byen Forfar.
Den vel ansette planteskoleeieren har spesialisert seg på ulike typer stauder. Spesielt har woodlandsplanter og alpine planter utgjort hovedsortimentet i skottens virksomhet. Og antallet ulike planter som Christie har hatt i sitt eie er det all grunn til å heve øyenbrynene over.
- Da vi drev planteskolen på det største hadde vi et sted i mellom 2.000 og 3.000 ulike staudearter og hybrider i vår katalog. Men det antallet har jeg ikke inne nå. Jeg og min kone Ann Christie driver nå planteskolen. Siden vi startet opp tilbake i 1982, har vi bygget opp planteskolen stein for stein, Vi er et godt team som har opparbeidet en god struktur for virksomheten, sier Christie.

Fascinert av valmuesøstrene

Meconopsis "Barney's Blue"
Selv om den velkjente skotten som gjennom årene har dyrket fram et vell av ulike plantearter. Likevel er det en plantefamilie som står fram som ekstraordinær i Christies øyne.
- Det er noe helt spesielt med den blå valmuesøsteren. Den er aristokratisk med sin helt spesielle klare blåfarge. Jeg har vel sikkert hatt rundt 50 ulike arter og hybrider av plantearten. Denne arten er etter min mening fantastisk med en unik blåfarge, mener staudeentusiasten
.
Han har også en sterk forbindelse til mannen som er en av de viktigste bidragsyterne innenfor framdyrkingen av de blå valmuesøstrene, George Sheriff.
- Mitt forhold til Mr. Sheriff startet da jeg arbeidet i en hagebutikk. Han møtte jeg for første gang i 1965. Da hadde han også en hage 10 kilometer unna mitt eget bosted i Ascreavie, hvor han opparbeidet en veldig spesiell hage, sier Christie om mannen som la ned et stort arbeid for å skape et større mangfold i staudeverdenen med sine mange frøekspedisjoner. Et besøk i hans hage var alltid en inspirerende opplevelse. Det var også en inspirasjon som jeg tok med meg da jeg startet opp min egen planteskole tilbake i 1982.




Kjenner på hagegleden

Meconopsis punicea "Sechuan Silk"
Gjennom 35 år i bransjen har Christie aldri angret på at han valgte å bruke sitt yrkesliv på å drive sin egen planteskole.
- Det har nødvendigvis ikke vært et liv med så mye penger mellom hendene. I enkelte stunder har det også vært vanskelig å få pengene til å strekke til. Og man er nødt til å jobbe hardt for å få den økonomiske biten til å gå opp. Men man har samtidig valgt et liv som har gitt mye glede. Kjenner man at humøret ikke er den beste, så er det bare å ga ut i hagen. Da blir alt bra. Her er man aldri sur, sier Christie om det gode livet.
Etter flere tiår i bransjen har skotten blitt en velkjent profil i det internasjonale plantemiljøet. 
- Jeg har hatt verv i en rekke organisasjoner. Jeg har mange år bak meg som president, blant annet i "Meconopsis Group". Jeg har også fått muligheten til å holde en rekke foredrag over hele verden. Jeg har vært i USA, Canada, New Zealand, Australia og England. Og jeg har også vært i Norge ved flere anledninger. Til våren byr en ny mulighet seg. Da venter et nytt foredrag i Oslo hvor stauder skal presenteres, sier staudeeksperten.
- Hva er det med staudene som fascinerer deg?
- De er spesielle. Jeg har reist verden rundt og sett mange ulike typer ute i naturen. Da må man bare imponere av at de tåler et vanvittig hardt klima med snø, regn og vind. Likevel kommer de igjen år etter år. Det er utrolig å studere hva mange stauder tåler, sier Christie.


Fakta

Navn: Ian Christie
Alder: 69
Favorittplante: Meconopsisene i George Sheriff Group er utrolig flotte.
Aktuell: Skotte som har en høy stjerne etter 35 års drift av en storslagen planteskole hjemme i Kirriemuir i Nordøst-Skottland. Har reist verden rundt som foredragsholder.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar