tirsdag 21. oktober 2014

Et kinderegg av en staude!

FRUKTFEST: Podophyllum hexandrum er en spektakulær plante som kommer med både blomst og frukt i løpet av året. Da frukten var moden tidlig i september kunne min sønn Ulrik høste og servere denne "godbiten". Foto: Ivar Hjelvik

- Skal det være en bit frukt fra vårt tibetanske fotblad?

Podophyllum hexandrum
(umoden frukt)

Vi voktet det som hauker. Men da hagens eneste frukt sto fram rødglinsende og fristende en tidlig septemberdag tok jeg og Ulrik affære. Nå var det tid for servering.

Min sønn på snart seks år hadde egentlig ikke vist den store interessen for alle disse rare plantene som
hans far - undertegnede - kom drassende med i tide og utide og satte ned på ulike mer eller mindre lure plasser rundt huset i Medkila. Men plutselig hadde han snudd litt på akkurat dette. Årsaken viste seg å være en plante som virkelig viste seg fram på helt forskjellig vis gjennom hele sesongen. 





Fotbladet fra Himalaya

RØD: Frukten til Podophyllum hexandrum
ser øyensynlig ut som en skikkelig godbit.
Det er nemlig en fascinerende plante som het heter Tibetansk fotblad (Podophyllum hexandrum). Den
har - som navnet sier - sitt naturlige tilholdssted i høyfjellet i Kina, Himalaya og finnes naturlig helt til det vestlige Afghanistan. På vårparten kommer den med et stort blad. For planteelskere som absolutt skal se nærmere på alle mulige planter kan man oppleve at dette bladet kan være fullt av sjatteringer og fargespill. Likevel kunne den nok likevel ha fått sin status som en helt vanlig bladplante. Men det etter min mening virkelig merkelige begynner å skje når denne stauden faktisk begynner å blomstre litt lenger ut på sommeren. Ikke nok med at den faktisk kommer med en slående flott blomst. Den kommer også "på toppen" av bladet. Derfor er skalaen for særpreg makset ut allerede på dette tidspunktet. Så kommer seinsommeren og tidlighøsten. Da kommer plutselig frukten til planten fram. Dette smale "eplet" dukker opp som en fascinerende grønn sak under bladet som stadig ble mer og mer rødt utover høsten. 

Magnet

Podophyllum hexandrum
(moden frukt)
Å følge utviklingen til planten ble et fast ritual på morgenen og ettermiddagen. Skoleveien ble
plutselig forandret til å gå i gjennom hagen hver eneste morgen. Vi hadde samtidig funnet ut at denne frukten også var spiselig. Da det en søndag i september var familiebesøk, var det også innhøstingstid. Og i et samfunn hvor det serveres eksotisk frukt over en lav sko, så måtte jo også vi kunne servere vårt nye fruktfunn til familien. Min bror, Åge og mine søstre, Åse og Linn fortjente jo virkelig å få en bit av denne eksotiske godbiten. Det var jo ikke hver dag at man faktisk fikk slike sjeldenheter høstet, oppskåret og dandert på en helt vanlig søndag ettermiddag.

Og reaksjonen lot ikke vente på seg...


En blandet fornøyelse

UGGEN: Tante Åse satte ikke voldsomt stor pris på smaksprøven.
For da mine tre søsken forsynte seg med hver sin bit av denne knallrøde godsaken, fikk de raskt fart
på seg. De sprang opp fra sittegruppen vår på jakt etter nærmeste vask.
- Ivar! Dette var da utrolig unødvendig, halvropte broren min, samtidig som han gjorde det klinkende klart at denne fruktbiten skulle opp og ikke ned.
Han fikk raskt følge av sine to søstre.
- Hva dette smakte? En slags smak av mugne krøkebær, mener gjengen.
Det var igjen en bit til meg også. Etter å ha smakt på eplet, synes jeg slett ikke det var så verst. Frukten smakte nemlig ganske så nøytralt og søtlig.
Uansett om du er frukt- eller blomsterelsker bør du spore opp en plante eller to av denne stauden. For denne stauden er etter min mening så spektakulær at det er et kjøp som du neppe vil angre på.



8 kommentarer:

  1. Plantet mine første podophyllum tidlig i høst, og gleder meg til å se dem neste år for første gang. Husker ikke i farten hva de heter, men det var ikke den samme som din.

    Gleder meg alltid til nye innlegg i bloggen din. :)

    SvarSlett
  2. Jeg mener dette må være samme plante jeg fikk avlegger av for mange år siden. Den kom da med advarsel om at den var svært giftig... Dette må jeg undersøke nærmere, tror jeg.
    Hilsen Anne-Kristin i Bergen

    SvarSlett
  3. Hei Anne-Kristin,

    Etter kommentaren din har jeg sett meg nødt til å sjekke litt rundt. Der er det riktig at roten på planten kategoriseres som giftig. Men frukten - når den er modnet - anses som spiselig.

    Har også vært i kontakt med alle prøvesmakere de siste par dagene. Alle virket da til å være livskraftige og ved godt mot.

    Ivar

    SvarSlett
  4. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    Giaonhan247 chuyên dịch vụ mua hàng mỹ từ dịch vụ order hàng mỹ hay nhận mua nước hoa pháp từ website nổi tiếng hàng đầu nước Mỹ mua hàng ebay ship về VN uy tín, giá rẻ.

    SvarSlett
  5. Dette var spennende lesning! Jeg har hatt fotblad i mange år og undret men på denne røde grønnsak/frukten. Den minner meg om paprika eller chili, men jeg har aldri tørt å smake på den. Jeg fikk tak i den på et plantebyttemarked i Rogaland og har aldri sett de verken før eller siden. Nå har jeg tre store tuer flere steder i hagen......

    SvarSlett
  6. Har akkurar oppdaget tre grønne frukter på Fotbladplanten min. Tror kanskje jeg lar den modne og tørke for å prøve å drive fram frø til våren. Takk for artig innlegg!

    SvarSlett
  7. Jeg har hatt denne spennende planten i snart 30 år og prøvd å "spre" den ved å gi bort nykommere. Jeg fikk den av ei gartnerkone og hun kalte den bare for puppeplante. Det er jo faktisk en puppe med frø, frøkapsler. Helt tilfeldig fikk jeg øye på den i en botanisk hage i Edinburgh og endelig fikk jeg tak i navnet på denne arten. Den er særdeles lett å få til, men du må være litt tålmodig når det gjelder å få frukt på. Den bruker litt tid på å etablere seg.....men etter det har du en fascinerende plante ikke alle har.

    SvarSlett