onsdag 23. april 2014

Oh Boy, for en hage!


FULL FLOR: Boy-Asle Markussen og hans samboer har skapt en fantastisk hage
på Solstranda utenfor Leknes.

 Hageprakt i Lofoten

Boy-Asle Markussen har skapt sin egen oase på seks nivåer over to-tre mål med opparbeidet hage på Solstranda i Lofoten.

Boy-Asle Markussen

Siden tidlig på 70-tallet har Markussen hatt interessen for planter. Da var det morens samling av stauder og løker som sørget for at interessen for hage oppstod.  Dette var med han når Markussen skulle skape sitt eget spesielle hagerom utenfor husdøra åtte kilometer sør for Leknes. Der slo han og hans samboer seg ned i 1994. Rett etter at huset ble satt opp startet han med å opparbeide en hage full av liv på det noe forblåste stedet som har nordavinden rett på.
- Vi var nødt til å bygge opp ulike nivåer i hagen for å ivareta høydeforskjellen. Samtidig var det også viktig for oss å bygge opp le. For vinden får virkelig godt tak her, spesielt fra nord. Derfor har det vært viktig å bygge opp le av rogn og bjørk på strategiske steder i hagen. Det har vært nødvendig for å legge til rette vekstforholdene for de ulike plantene.

Roser i fokus


I MIDNATTSOL: Et parti av hagen på Solstranda - åtte kilometer
utenfor Leknes - badet i midnattsol.
I gjennom snart 20 år har Markussens hage stadig utviklet seg til nye høyder. Nå er det til sammen seks ulike nivåer som preger hagen til Lofot-mannen. Han har sørget for at vekstvilkårene er så gode som de kan få blitt for sine planter i det milde klimaet ute ved kysten.
- For meg er det spesielt rosene som har fått en spesiell posisjon hos meg. På det aller meste har jeg hatt 120 ulike rosentrær fordelt på 30 ulike sorter. For meg står rosene for noe helt spesielt, mener Markussen.
Spesielt har de såkalte Austin-rosene dukket opp som hagens øyensteiner på Solstranda.

FAVORITT-ROSE: "Rhapsody In Blue" .
- De representerer en liten utfordring siden de ikke trives alt for godt med regn og mildvær når de står i knoppstadiet. Men av utseende er de fantastiske av utseende. Spesielt står "Rhapsody in Blue" fram som min favoritt.  Her er det rett og slett noe med fargekombinasjonen som etter min mening gjør den så fantastisk flott, mener Markussen.
Med milde vintrer har han gjennom sin utvikling av hagen fått fram mye spennende innenfor roseverdenen.
- Jeg har fått til roser som er beregnet for hardførhetssone tre ved å legge forholdene godt til rette.  Det er mye som må legges til rette for å få rosene til. De må stå i god jord, ha solid beskyttelse  mot vind og vær, samtidig som det også må følges opp med vanning, påpeker Markussen.
Han understreker også at det er enkelte aspekter som han har erfart at er viktig for å lykkes med å få til en rosehage med et betydelig antall roser.
- Min erfaring er at det er viktig å gå for planter som har dype røtter. Har de det er sjansen større for at de overlever tøffe vintrer med frossen bakke og lite snødekke.

Kvekk, kakkel og rop

PÅFUGL: Dette er Markussens påfugl, "Blåmann".
Det er ikke bare rosene som gjør hagen til Markussen spesiell. Han har  nemlig også klart å bevise at nordnorsk beliggenhet ikke nødvendigvis er til noe hinder for å krydre hagen med spennende dyreliv.
- Jeg har alltid hatt fugler i min nærhet siden foreldrene mine drev meg gårdsdrift. Der var høns og endre noen av dyrene på gården. Da jeg selv kjøpte hus ble fugler en selvfølge, sier Markussen.
I dag har han blant annet indiske løpeender og moskusender på de første to av hagens seks nivåer. Likevel er ikke rosinen i pølsa nevnt ennå.
- Jeg var på besøk hos min bror på Sørlandet. Der var vi på besøk hos noen som drev med påfugler i tilknytning til sin eiendom. Da var jeg bestemt på å prøve ut disse fuglene hjemme i Lofoten. Og det har bare gått godt det. Hjemme på Solstranda har påfuglene fått sitt eget bygg. Dette er fugler med fri vilje og en fantastisk fjærdrakt, sier Markussen.
Han legger ikke skjul på at fugleholdet tilfører noe helt spesielt i hageholdet.
- For meg er det medisin å holde på  med hage og fugler. Det følger med veldig mye energi ved å se og høre på fuglenes aktivitet i hagen, sier 49-åringen.
Fuglene er imidlertid ikke det eneste livet det yrer av noen kilometer utenfor Leknes.
- Jeg har også laget hagedammer med gullfisker som har levd her i mange år. De tas vanligvis inn på vinteren, med har også overvintret ute. De ser fortsatt ut til å trives her i Lofoten, sier Markussen.

Prosessen i fokus

ROSER: Rosene setter sitt spesielle preg på hagen utenfor Leknes.
Han understreker også at det ligger veldig mye hageglede på veien fra uferdig til ferdig hage.
- For meg kjenner jeg at prosessen fram til målet bidrar med mye mening. Det kan være veldig mye glede i å hente inn stein, flytte på jordmasser eller beplante et område. Når man har nådd målet og bedene ligger ferdige, er det ofte slik at min interesse for denne delen av hagen dabber av for en periode. Da forflytter jeg meg heller til et sted hvor det fortsatt gjenstår et solid arbeid før man har fått det som man vil ha det.
- Hvordan vil din hage se ut i framtida?
- Jeg og min samboer har tatt et valg og har nå bestemt oss for å redusere områder som krever mye arbeid og vedlikehold i hagen som vi har opparbeidet. Derfor ønsker vi å skape en stadig mer lettstelt hage, og gjør nå grep for å få dette til, sier Markussen.

FAKTA

Navn: Boy-Asle Markussen
Alder: 49.
Favorittplante: Austinrosa "Rhapsody in Blue" har en fantastisk fargekombinasjon til rose å være.
Aktuell: Har skapt en levende hage i Lofoten, åtte kilometer utenfor Leknes, som både inneholder en rekke rosesorter og flere ulike fuglesorter og gullfisker.


1 kommentar: