torsdag 3. januar 2013

Staudeprodusent i en mannsalder

MYE SOM SKAL SÅES: Hvert år sår Trond Steen flere hundre sorter stauder som han avler fram fra frø. Denne spesielle nisjen har ført til at mannen har etablert en solid kundekrets for sin planteskole.

Nisjeskaperen


- Jeg må innrømme at det er veldig fristende å besvare spørsmålet ditt med "ja".

Trond Steen har nettopp blitt spurt om det er idealistisk sett er galt at de største aktørene på markedet ikke dyrker det meste selv, men henter inn lastebillass på lastebillass med ferdigvare fra store planteskoler på kontinentet.
- Prismessig selger vi jo stort sett ut staudene våre for samme pris. Men engrosprisene i det sentrale Europa er jo i en helt annen liga enn innenlands. Derfor sier det seg selv at avansen til de store kjedene er langt større enn hos oss som driver planteskoler i litt annen skala, sier Steen.

Over 30 års drift

Ranuculus adoneus
Selv om det stadig har blitt hardere om beinet i gartneribransjen har Steen og hans planteskole  holdt stand mot de store i en mannsalder. For det er 33 år siden han og hans kone satte kursen nordover og startet opp egen produksjon på Moldjord i Beiarn.
- Inngangen til vår virksomhet var grønnsaksproduksjon. Dette startet vi med fordi investeringskostnadene i oppstarten var lave, erindrer Steen.
Likevel merket han fort at interessen dreide stadig mer mot stauder. Til sjuende og sist dreide hele sortementet seg om stauder fra alle verdenshjørner.
- Jeg hadde også interesse for busker og trær. Men staudene er greiere. De får stort sett være i fred for rådyr og elg, humrer Steen.

Mistet sin kone

I 1996 opplevde Steen et veiskille i livet. Kona, Åse Wormsen, hadde fått lungekreft. Etter å ha kjempet mot kreften, tapte hun til slutt kampen mot sykdommen.
Liwisiopsis tweedyii
-  Det var utrolig tøft.å miste sin nærmeste. Likevel var jeg klar på at hennes navn fortsatt skulle være med i planteskolens framtid. Vi startet vår virksomhet sammen. Derfor føltes det også riktig at hennes navn inngikk i forretningsnavnet i fortsettelsen, påpeker Steen.
Siden den gangen har virksomheten fortsatt i samme spor som tidligere. Planteskole-eieren har sørget for å ha en betydelig kundekrets grunnet sine spennende planter.
- Jeg har prøvd ut ulike staudefrø fra frøklubber og fra frøinnsamlere i Tsjekkia, Canada og USA. Slik har jeg klart å ale fram planter og skapt min egen nisje. Det blir sådd noen hundre ulike frøsorter per år, sier Steen som i tillegg kjøper inn ulike stauder som oppformeringsmaterial fra andre norske og utenlandske planteprodusenter.
- Blir man rik av å drive planteskole?
- Overhodet ikke. Man bør derimot være dedikert og interessert i det man driver med. Denne formen for gartnerdrift er altoppslukende. For meg dreier fasinasjonen seg om å ta del i plantenes livsløp fra frø til plante ved hjelp av klimaet på sitt eget hjemsted, sier Steen.

Mange favoritter

Aconitum Red Wine
Planteskoleeieren fra Beiarns lange erfaring med avle fram stauder har gitt gartneren en rekke arter som må med som favorittter grunnet sine ulike, men helt spesielle kvaliteter.
- Jeg klarer meg ikke med en. Lewisiopsis tweedyii må med. Den har gode egenskaper, og kan blomstre flere ganger per sesong. Ranuculus adoneus er en tettvokst staude med store blomster og fint bladverk. Calceolaria Uniflora er også en fantastisk fin plante i full sol. Den liker lave sommertemperaturer, men er var for vinterfukt. Den siste jeg må ha med meg i favoritt-kvartetten er Aconitum "Red Wine". Her er kronbladene helt spesielle. Blomstene er helt vinrøde. Samtiig glinser de slik at de ser det ut som om den er lakkert, påpeker Steen.


Fakta

Navn: Trond Steen
Alder: 59
Favorittplante: Lewisiopsis tweedyii, Caceolaria uniflora, Ranuculus adoneus og Aconitum Red Wine.
Aktuell: Driver sin egen planteskole i Beiarn i Nordland, og har gjort det de siste 33 årene.

3 kommentarer:

  1. Interessant lesing. Fint med et annerledes blogginlegg:)
    Fine favorittplanter, dem skal jeg huske på.

    SvarSlett
  2. Min favorittgartner!

    SvarSlett