mandag 11. april 2016

Har 500 besøkende i året

ENTUSIAST: Elmer Aagesen har forvandlet sin 950 kvadratmeter store hage til et
yndet besøksmål for hageinteresserte fra store deler av Europa. Foto: privat

 Elmer tryller på et lite mål

Han har en hage som rommer et lite mål. Likevel valfarter folk i flokker for å få en kikk inn i Elmer Aagesens hageparadis.

EKSOTISK: Parti fra Elmer Aagesens hage i Hinnerup.
Han og hans kone slo seg ned i Hinnerup på Jylland tilbake i 1972. Den gangen hadde dansken egentlig helt andre planer for eiendommen som fulgte med hans hus.
- Her var det ikke spor av noen ting. Derfor var det mange ideer inne i bildet. Jeg vurderte hardt å asfaltere området. Men slik ble det heldigvis ikke, sier 68-åringen og humrer godt.
For etter hvert dukket også interessen for planter og hagedrift stadig voksende.
- Det hadde seg sånn at min far hadde en kolonihage knyttet opp til sitt hus. Her fikk jeg se mange ulike blomstertyper. Dette var nok det som fikk interessen for ulike planter til å sakte, men sikkert bli en hovedhobby hos meg, sier planteentusiasten..
Han er heller ikke alene om sin hageinteresse.
- Jeg har jo også en interessert kone med meg. Hun er blomsterdekoratør av yrke og er premiert som Danmarks nest beste i faget, sier Aagesen.

Godt utnyttet 

Clematis repens
Siden den gangen har mye skjedd med de 950 kvadratmeterne som han disponerer på hjemstedet 16 kilometer nordvest for Aarhus. Stadig flere blomsterbed har kommet til med årene.
- Først var det en stor plen som omkranset huset. Men etter hvert har det blitt stadig mindre av det. Nå har det kommet såpass mange planter inn på våre kvadratmeter at vi kun har plass til å ha en av hver sort, sier Aagesen.
Den formidable plantesamlingen har blitt et stoppested for veldig mange hageselskap og planteinteresserte i løpet av en sesong.
- Det dreier seg om mange besøkende i løpet av sommeren. Da kommer hageselskapene fra Norge, Sverige og Tyskland i tillegg til de mange danske hageentusiastene. Alt i alt er det snakk om rundt 500 besøkende, sier Aagesen.
- Er hageentusiastene flere nå enn før?
- Ja. Slik jeg opplever interessen rundt hage, så er den i stadig økning.








Store favoritter

FYLT: Helleborus orientalis
"Ellen Pictionee"
I Aagesens staudehage er det noen plantefamilier som har fått større innpass enn andre. 
- Det er enkelte planteslekter som har status som mine favoritter. Jeg har eksempelvis 260 ulike liljearter og hybrider. Men hos meg finner du svært få asiatiske arter. Jeg liker veldig godt liljer som dufter. Derfor er det mange martagonliljer og orientalske liljer hos meg. Mange av dem er importert fra England, forklarer Aagesen.
Han har også vært svak for de tidligblomstrende julerosene.
- Jeg har fått tak i rundt 100 ulike helleborus-hybrider, som også kommer med en interessant blomstring tidlig på våren. Her svermer jeg spesielt for de fylte artene, sier 68-åringen.
Den kanskje aller største favoritten for Aagesen er likevel hans mange clematiser.
- Clematis er et planteslag som har både flott og lang blomstring gjennom sesongen. Her har jeg skaffet mange gjennom importer fra Tyskland, Polen og andre europeiske land, sier Aagesen.
Han bruker også en god del tid på å avfotografere sine mange sjeldne planter. De får plass på hans fyldige hjemmeside.
- Hva tenker du om hagen i framtida?
- Så lenge helsa er god, vil dette bli min hobby nummer en. Gleden ved å se at noe vokser fram er stor hos meg. Og for meg er hagedrift noe helt eget, sier Aagesen.


Fakta
Navn: Elmer Aagesen
Alder: 68
Favorittplante: Jeg liker liljer, juleroser og Clematis.
Aktuell: Har en hage på under ett mål som er et yndet mål for interesserte fra store deler av Europa.

1 kommentar: