fredag 19. april 2013

Sydlandsk stemning på Fiskum


DAHLIA: Han har 200 planter fordelt på 80 ulike sorter av georginer - eller dahlia.  - Frodigheten og størrelsen på de plantene er blant aspektene som gjør dahliaene helt spesielle, sier Gudbrand Molandsveen.

Betatt av mexicanske skjønnheter

Da Gudbrand Molandsveen ble pensjonist, husket han godt de store georginene som preget hagen i barndomshjemmet. Nå - 14 år senere - står 80 ulike hybrider av mexicanske skjønnheter i  75-åringens hage.

For det er nemlig dahlia som er pensjonisten fra Fiskum i Buskerud sin store hobby. Da han gikk inn i pensjonistenes rekker fant han tidlig ut at plantene fra barndommen var perfekte for å starte opp en egen samling av georginer 
- Jeg er født på en bondegård, og har alltid vært en tilhenger av denne store og staselige plantearten. Men det var vel først som pensjonist at det virkelig tok av for min del. Da begynte jeg å dyrke georginene i større omfang enn tidligere, sier Molandsveen. 

Ti klasser

Dahlia "Tartan"
I begynnelsen søkte pensjonisten opp de mer kjente hybridene av dahlia. Men etter hvert som samlingen av plantene ble stadig større, var det ikke lenger nok å ta turen på det nærmeste lokale gartneriet for å finne fram til de lekreste hybridene. 
- Man blir jo litt mer kresen etter hvert. Samtidig liker jeg veldig godt å reise. Hvert år blir det tur til England og Tyskland på høstparten for å se georginer i blomst. Da merker jeg meg også nye hybrider som jeg ønsker å prøve ut her hjemme. På vårparten plukkes de nye knollene ut og havner til sjuende og sist i bedene på Fiskum. Samtidig blir enkelte utgående knoller kassert, forklarer Molandsveen.
Innenfor dahlia finnes det ti ulike klasser etter formen på blomstene. Hybrider fra hver av klassene er representert i georginer-entusiastens hage.
- Selv synes jeg at de høye, fylte georginene er de aller vakreste. Likevel er de enklere blomstene også i mine bed. De trekker til seg store mengder insekter, fordi deres støvbærere er lett tilgjengelige. Slik er det ikke med en fylt blomst, understreker hageentusiasten.

Store som fotballer

Dahlia "Pooh"
Akkurat nå står det 200 planter i kjelleren til Molandsveen og venter på våren. Med fjorårets sommer friskt i minnet håper han på en lignende suksess som fjorårets sommer var. 
- De aller fleste klager på fjorårets sommer som kjølig og våt. Men for meg som dahlia-entusiast var fjoråret faktisk en fantastisk sommer. De største georginene rakk å bli to meter høye. Det er nok et tydelig tegn på at disse knollvekstene er glade i vann og kraftig og god jord som holder en sur pH, sier Molandsveen, og utdyper:
Dahlia "Eveline"
- Det er faktisk ikke bra for plantene å utvikle seg til å bli for store knoller. For dahliaene kan fort bli enorme. Jeg har hatt knoller på størrelse med en håndball. Ja noen har til og med nådd størrelsen til en fotball, forklarer Molandsveen. 
- Er dahlia en plante som du kan anbefale andre å dyrke?
- Ja. Det er jo en fantastisk flott plantegruppe. Men samtidig så må man være klar over at det er en god del arbeid med disse plantene. Knollene er ikke vinterherdige, og må graves opp og oppbevares relativt kaldt. På vinterstid bruker man mye tid på å finne fram til nye hybrider. På våren skal alle dahliaene ut i sine respektive bed. Følger man læreboka skal også knollene deles på dette tidspunktet. Av praktiske årsaker gjør jeg heller denne jobben på høstparten. Min erfaring er at plantene tåler dette godt, mener Molandsveen.

Gir god helse

Parti fra Gudbrand Molandsveens hage på Fiskum.
- Hvorfor føler du at det er givende å bruke mye tid og ressurser på hagearbeid?
- Det gir meg veldig mye. Jeg er en lystgraver som elsker å bruke spade. Jordfreseren ble faset ut for mange år siden. For meg er dette vel investert tid. Ikke minst har man helsemessig mye igjen for hardt fysisk arbeid, sier Molandssveen.
 - Akkurat nå sitter du på 200 dahliaknoller hjemme i din kjeller. Er målet å utvikle antallet planter og hybrider ytterligere i framtida?
- Nei. Å ha 200 knoller er ekstraordinært, også for meg. Siden man heller ikke er noen ungdom lenger, vil det nok være lurt å kutte litt ned i etter hvert. Men har man en knoll, så har man jo heller ikke hjerte til å kaste dem heller, sier Molandsveen


Fakta

Navn: Gudbrand Molandsveen
Alder: 75
Favorittplante: Dahlia-hybriden ved navnet "Tartan" peker seg ut som min favoritt.
Aktuell: Har en av landets største samlinger av dahlia eller georginer på godt norsk.

4 kommentarer:

  1. Samlere er det moro å lese om, särlig plantesamlere:-)

    SvarSlett
  2. Takker for interessant lesing! Jeg er også frelst på Dahlia, men har nok en stund igjen til jeg når 200... :-)

    SvarSlett
  3. Hei! Har man en knoll, må den i jorda. Dette var det inspirerende å lese. Har rundt 100 knoller i kjelleren som ser ut til å være i god form. Det er mye jobb som skal gjøres, men det er det verdt.
    Anne

    SvarSlett
  4. Veldig interssant lesning! Tusen takk! hilsen Mette Jebsen, Bekkestua

    SvarSlett